De invloed van sport op studieresultaten

Doe maar normaal, dat is al gezond genoeg

Sporten is gezond. Meer nog: sporten helpt studenten betere studieresultaten te behalen. Dat blijkt uit een rondvraag bij 151 studenten tussen 17 en 25 jaar. Opmerkelijk: recreatieve sporters zijn vaak gelukkiger, fitter en slimmer zijn.

‘Mensen die sporten zijn sowieso fitter’, opent kinesitherapeut Lorenzo Lopez y Lopez (27). ‘Energie is hier een belangrijke factor. Tijdens het sporten komen er endorfines vrij. Dat zijn biologische oppepmiddelen voor ons lichaam.’ Elk lichaam kan dus zijn eigen doping aanmaken via een natuurlijke weg. Tja, goedkoper, toch?

Goedkope doping

Niet alleen oppepmiddelen zijn nodig om betere punten te scoren. ‘Een gestructureerd ritme zorgt ervoor dat je niet loom bent. ’s Morgens heb je altijd een goede reden om op tijd op te staan.’ Lopez y Lopez combineerde vroeger zelf topsport met hoge studies. Hij weet dus als geen ander hoe belangrijk beweging is in combinatie met studeren. ‘Als je getraind hebt, heb je een verzadigd gevoel waardoor je ontspannen achter je boeken kan kruipen. Vooral studenten die veel last hebben van stress hebben hier veel baat bij. Er is niks zo ontspannend dan op een zware blokdag je hoofd even leeg te maken tijdens een looptochtje.’

Topsport: een verhaal apart

Topsport is een ingewikkeld verhaal. ‘Het wil niet zeggen dat topsporters automatisch hogere punten scoren omdat ze topfit zijn. Zware topsport vergt enorm veel tijd en energie. Ze zijn constant met hun sport bezig op gebied van trainingen, blessurepreventie en voeding waardoor ze minder tijd besteden achter hun boeken. Je gaat natuurlijk ook topsporters hebben die heel getalenteerd zijn en toch hoge punten scoren. Niet onbelangrijk is natuurlijk dat topsporters over een grote wilskracht beschikken. Maar er moet altijd een goede balans blijven tussen vrije tijd, studeren en sporten.’

‘Ik ken zelf mensen die veel aan sport doen, maar toch nooit achter hun boeken kruipen. Het is dus niet omdat je vaak sport, dat je zeker betere punten scoort. Maar iemand die de kwaliteiten heeft, kan nog beter studeren als hij in een fitte toestand is. Vanzelfsprekend helpt sporten niet als het leren er gewoon niet inzit.’

 

Antonio Hernaert (18) houdt er naast zijn studies kinesitherapie en revalidatiewetenschappen aan de KU Leuven ook een topsportstatuut op na. Antonio vult de lesvrije momenten met trainingen en wedstrijden. Voor hem betekent sport ontspanning en een manier om zijn geest vrij te maken van alle zorgen. Na het sporten kan hij zich beter concentreren op zijn leerstof.

Frisse neus

Af en toe een frisse neus halen is absoluut een must tijdens het studeren. Toch is er volgens de Genkse kinesist weinig verschil tussen binnen en buiten sporten. ‘Je kan ook een wedstrijdje voetballen met vrienden net langs de autosnelweg. Dat is ook niet gezond, hè (lacht).’
Binnen of buiten sporten maakt weinig verschil. ‘Ze hebben allebei hun voor- en nadelen. Uiteindelijk komt het toch altijd op hetzelfde neer. De fysiologie van sporten waarom het je beter maakt, de structuur ervan en de motivatie zijn toch altijd dezelfde.’

Kinesist Lorenzo Lopez y Lopez

Kinesist Lorenzo Lopez y Lopez

Je kan ook een wedstrijdje voetballen met vrienden net langs de autosnelweg. Dat is ook niet gezond, hè (lacht).Kinesist Lorenzo Lopez y Lopez

‘Het is vanzelfsprekend dat je best buiten gaat sporten als je een ganse dag gestudeerd hebt in een kleine kamer met weinig zuurstof. Het varieert van moment tot moment. Het is natuurlijk altijd beter om in een bos te gaan joggen, in plaats van op een loopband in een warme en stomende sportclub.’

Overgewicht en geen zelfvertrouwen

Voeding speelt een belangrijke rol tijdens het studeren. ‘Wanneer je goed eet, ga je meer energie hebben. Zo gaat het studeren een stuk gemakkelijker. Ook eten op de juiste tijdstippen is belangrijk.’

Ook mensen met overgewicht hebben enorm veel baat bij een sportief leven. ‘Door meer te bewegen kunnen ze hun zelfvertrouwen opkrikken. Ze voelen zich fysiek beter waardoor ze zich beter in hun vel gaan voelen. Het werkt enorm op je gemoedstoestand’, is de kinesist duidelijk. Achter je boeken kruipen was nog nooit zo plezant.

‘Belangrijkste tip? Je lichaam goed onderhouden. Doe je dat niet, zal je er veel spijt van krijgen. Je lichaam gaat erg snel achteruit, en dat heeft alleen maar nadelen’, besluit Lopez y Lopez.

Sporten is gezond, maar het zorgt ook voor een betere hersenactiviteit. Verschillende neuronen worden extra geprikkeld waardoor je geheugen verscherpt. Dit gebeurt vooral na een intensieve training. Reporter Kenny deed zelf de test gedurende zes weken en koos voor bodybuilding. Voordat hij begon, vulde hij een korte IQ-test in. Het resultaat was slechts 11 op 20. Doorheen de weken verbeterde zowel zijn fysieke als mentale capaciteiten waardoor de resultaten van een nieuwe geheugentest er opeens anders uitzien.

 

 

Uit een rondvraag bij 151 studenten tussen 17 en 25 jaar blijkt dat 42% van de doelgroep meer dan vier uur per week sport. Opmerkelijk is wel dat 21% van de ondervraagden bijna nooit sport.

Volgens de richtlijnen is het ideale sportpatroon minstens drie keer per week actief bezig zijn voor minimum een half uur tot een uur. Volgens Lopez y Lopez mag dit aantal nog iets omhoog. ‘Ideaal is eigenlijk vijf keer per week. Dit hoeft niet per se intensief te zijn. Het kan ook gewoon een half uurtje wandelen zijn aan een gemiddeld tempo. Als je elke week ongeveer vijf keer gaat wandelen, dan zal dit zeker wonderen verrichten. Alleen al de buitenlucht kan goed doen. Eén keer sporten per week is eigenlijk te weinig. Ach ja, niet iedereen kan dagelijks een of twee keer sporten. Dat gaat ten koste van tijd en privézaken.’

Voor studenten zijn voldoende nachtrust en een goede slaapkwaliteit een belangrijke factor om elke dag te kunnen presteren. Ook hier speelt sport een belangrijke rol. ‘Omdat je algemene conditie goed is, ben je veel beter uitgerust. Door een goede dagindeling ben je ’s avonds moe, waardoor de slaapkwaliteit aanzienlijk verhoogt.’

Ideaal sportpatroon

Er zijn drie verschillende soorten sporters: de topsporters, de recreatieve sporters en mensen die sporten aan een lage intensiteit. Uit het onderzoek kunnen we vaststellen dat de recreatieve sporters vaak goede cijfers behalen die schommelen tussen 60 en 70 procent. De groep die weinig tot niets aan sport doen, behalen opvallend minder goede cijfers. Een ruime groep van 26% was gebuisd of haalde net een voldoende.

Kinesist Lopez y Lopez merkt aan zijn eigen patiënten dat recreanten het best presteren. ‘Ze kunnen goed sporten, studeren uitstekend, en voelen zich bijgevolg gelukkiger. Mensen die alles met mate doen, komen vaak het verst.’

Meer dan de helft van de studenten is er zich van bewust dat sporten een positieve invloed heeft op de studieresultaten. Slechts een kleine minderheid van 16 procent denkt dat een sportief leven geen effect heeft op studieresultaten. 31 procent heeft geen standpunt.

Lopez y Lopez bevestigt de vastgestelde resultaten. ‘Studenten die zich fit voelen gaan over een groter doorzettingsvermogen beschikken. Ze kunnen sneller de transfer maken naar zijn boeken, terwijl iemand anders sneller zal opgeven omdat ze nooit echt op iets hebben moeten doorzetten’, besluit kinesist Lopez y Lopez. ‘Als je bijvoorbeeld 500 bladzijden moet leren, is dat meestal gemakkelijker voor iemand die regelmatig sport. Met andere woorden: sport maakt je leven zoveel efficiënter.’

Volgens Antonio maakt sporten maakt niet per se slimmer. Studeren wel. Volgens hem ligt het geheim tot goede resultaten niet in je IQ, maar wel in de planning. Uitstelgedrag kan nefast zijn voor je punten. Zijn intensieve sportschema helpt hem om voldoende discipline aan de dag te leggen om elke dag met de neus in zijn boeken te duiken.

Top